Kieskompas presenteert een uniek en vernieuwend concept voor middelbare scholen: Levend Kieskompas in de Klas. Levend Kieskompas in de Klas is een actieve debatformule van Kieskompas waarin scholieren de debatvloer op gaan. Met behulp van prikkelende stellingen en vijf grote Kieskompasmatten, waarop de vijf antwoordcategorieën (helemaal mee eens tot helemaal niet mee eens) staan, leren leerlingen spelenderwijs hun standpunt in te nemen en te verwoorden.

Levend Kieskompas in de Klas maakt debatten voor scholieren leerzaam en leuk. De leerlingen debatteren over onderwerpen en vragen die direct aansluiten bij hun leefwereld. Zo ontdekken ze dat debatteren niet alleen iets voor politici is, maar dat het een vaardigheid is die altijd en overal van pas komt. Bovendien leren de scholieren tijdens het debat dat het belangrijk is dat hun standpunt goed is onderbouwd, want goedkope meningen delven altijd het onderspit in dit spel!

Na afloop waren zowel deelnemende leerlingen als verantwoordelijke docenten zeer lovend over het Levend Kieskompas in de Klas. Eén van de eerste reacties van een deelnemende VWO-leerling uit Epe: “Ik houd niet van politiek, maar dit was heel leuk!” Of zoals een andere leerling spottend zei: “Ik heb liever gewoon les, want hier moet ik zo bij nadenken!” De schoolleiding in Epe sprak van “een cadeautje voor de school” en leerlingen gaven desgevraagd aan nooit op deze manier tegen politiek aangekeken te hebben. Zo’n enerverende en leerzame debatsessie mag natuurlijk niet ontbreken in uw lesaanbod!

Hoe werkt Levend Kieskompas in de Klas?
Levend Kieskompas in de Klas is actief en visueel. Leerlingen gaan letterlijk de vloer op en leren argumenten formuleren en naar elkaar luisteren. De debatvloer in de klas (of kantine, aula of gymzaal) wordt met behulp van de grote, kleurrijke Kieskompasmatten ingedeeld in de vijf antwoordcategorieën: helemaal mee eens, mee eens, neutraal, niet mee eens, helemaal niet mee eens. De debatstellingen worden groot geprojecteerd en alle leerlingen worden actief door de debatleider uitgedaagd om plaats te nemen op de positie die hun mening het beste weergeeft. Zo worden de verschillen tussen leerlingen onderling meteen fysiek duidelijk zichtbaar. En iedereen doet mee!
De debatleider vraagt de leerlingen direct op de debatvloer naar hun motieven voor de gekozen positie op de vloer, waardoor ze leren hun argumenten te formuleren en naar elkaar te luisteren. Zowel de meest op de voorgrond tredende en meest uitgesproken leerlingen als de stille en verlegen leerlingen komen aan het woord!
Het debat krijgt daarom de kans zich goed te ontwikkelen. Leerlingen houden zelf de controle over het debat door middel van praat- en interventieballen. Ze ondervinden dat je van mening kunt verschillen met je beste vrienden en vice versa: leerlingen die in het dagelijks leven niet met elkaar door één deur kunnen, komen soms tot de ontdekking dat ze over opvallend veel onderwerpen hetzelfde denken.

Kieskompas zorgt voor debatstellingen over onderwerpen die belangrijk zijn voor scholieren. Deze prikkelende stellingen, die gaan over allerlei onderwerpen, van lokaal tot internationaal, en leiden vaak tot een hoop inzichtmomenten bij de leerlingen. Een belangrijke stap in hun politieke bewustwording!